Cena za usługi logistyczne

Czy stać nas na tanie produkty logistyczne?

Czy stać nas na tanie produkty logistyczne?

Każda osoba zajmująca się logistyką dąży do ograniczania kosztów – to naturalne. Często zdarza się jednak, że w pogoni za najniższą ceną pozwalamy sobie na niegospodarność, która słono nas kosztuje. Gdzie ukryte są prawdziwe oszczędności?

CENA CZYNI CUDA

Poszukiwanie usługodawcy ogranicza się przeważnie do wybrania najtańszej oferty. Do pewnego stopnia jest to zrozumiałe. Zlecamy niektóre działania na zewnątrz, bo ktoś jest je w stanie wykonać taniej niż my sami. To, co nas ostatecznie interesuje, to wykonanie zlecanej czynności i jak najniższa cena. Ale tego typu outsourcing dotyczy przeważnie niezbyt skomplikowanych czynności (proste sprzątanie biura, malowanie ścian itp.).

Istnieje jeszcze jeden typ outsourcingu – przekazanie pewnych czynności zewnętrznemu partnerowi dlatego, że lepiej zna się on na rzeczy. W ten sposób patrzeć należy na zatrudnianie zewnętrznej firmy księgowej czy kancelarii prawniczej. W tych przypadkach nie wybieramy  oferty o najniższej cenie, ale taką, która w długim okresie generuje najniższe koszty.

NIŻSZA CENA CZY NIŻSZY KOSZT?

Co z tego, że zaoszczędzimy kilkaset złotych na prawniku konstruującym dla nas kontrakt, jeśli wskutek niekorzystnych dla nas zapisów umownych, stracimy potem dziesiątki albo i setki tysięcy euro. Albo co z tego, że wybierzemy usługi tańszego księgowego, jeśli po jakimś czasie z powodu jego niedopatrzenia będziemy musieli te pieniądze z nawiązką oddać fiskusowi.

Cena usługi i nasz koszt z nią związany, to nie to samo. W logistyce w kalkulacji naszych kosztów powinniśmy uwzględniać straty wywołane nieoptymalną organizacją łańcucha dostaw.

Mówiąc obrazowo – zdarza się nam tak zaciekle walczyć o kilkuprocentową obniżkę ceny za kurs pojedynczego samochodu, że nie starcza nam już sił na dobrą organizację transportów, która potencjalnie mogłaby obniżyć koszty o 30%.

Warto więc zapamiętać: Najniższa cena jednostkowa usługi nie oznacza, że optymalizujemy koszty logistyczne. Niby nic nowego, ale kiedy przychodzi do codziennej pracy, okazuje się, że często nie stosujemy tej wiedzy w praktyce.

CO ZROBIĆ BY OPTYMALIZOWAĆ KOSZTY LOGISTYCZNE?

Wystarczy zacząć od czterech kroków, choć ostrzegam, nie są one tak łatwe, jak może się na pierwszy rzut oka wydawać:

  • ZNAJDŹ CZAS – wygospodaruj wśród pilnych zadań czas na spokojną analizę swojego łańcucha dostaw,
  • PAMIĘTAJ, ŻE LOGISTYKA TO NIE DROBNOSTKA – wielu z nas wydaje się, że mówimy tu o prostych usługach, w których zarządzanie polega na pilnowaniu, żeby nie pojawiały się nowe koszty. Logistyka to coś więcej,
  • PRZEŁAM DUMĘ – w usługach konsultingowych jednym z głównych problemów jest przyznanie się przed samym sobą, że ktoś może rozwiązać lepiej problem, nad którym pracuję. Warto jednak otworzyć się na zdanie innych,
  • UWIERZ W „WIN-WIN” – nie tylko w Japonii można robić pieniądze dając też zarobić innym. Dopóki nasza mentalność będzie inna, dopóty będziemy kłócić się o tysiące, tracąc miliony.

Nie jest łatwo zatrzymać się i jeszcze raz, razem z ekspertem przyjrzeć się swojemu łańcuchowi dostaw. Warto jednak podjąć ten wysiłek, bo nagrodą za niego mogą być poważne oszczędności.

Nie wiedzą Państwo od czego zacząć? Zachęcamy do wypełnienie formularza, a odezwiemy się i podpowiemy, jak to zrobić.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top