klauzula paliwowa

Klauzula paliwowa – jak nie dać się oszukać?

Czas dostawy LTL

Drogi Kliencie, szukasz oferty najlepszej dla swojej firmy. Wysyłasz zapytania, porównujesz i wybierasz, a na końcu okazuje się, że na mocy zapisów klauzuli paliwowej do ustalonej ceny musisz doliczyć 10-15%. Jak uniknąć takiej sytuacji?

Klauzula paliwowa (Diesel Adjustment Factor) to czynnik łączący cenę usług transportowych z poziomem kosztów paliwa. W przypadku Fineloga naliczana jest ona w następujący sposób. Stosujemy ją tylko w przypadku stałych, długoterminowych kontraktów – bazą powinna być cena paliwa z momentu wyceny bądź zawarcia kontraktu.

JAK TO DZIAŁA?

Klauzula paliwowa to zabezpieczenie dla firmy transportowej przed nagłym skokowym wzrostem kosztów działalności. W zależności od stopnia skomplikowania przewozu, koszty paliwa stanowią od 30% do 60% wszystkich kosztów (wraz ze wzrostem złożoności usługi transportowej, maleje udział paliwa w kosztach). W przewozach drobnicowych koszt paliwa nie będzie odgrywał aż takiej roli, jak w przypadku transportów całopojazdowych.

Jeśli dodamy do tego fakt, że przeciętne marże w branży transportowej są zaledwie kilkuprocentowe, łatwo zrozumiemy, jakie znaczenie dla branży TSL mają ceny oleju napędowego. Przeprowadźmy prostą kalkulację:

Załóżmy, że marża firmy transportowej wynosi 4%, a koszt paliwa stanowi 50% wszystkich jej kosztów. Wystarczy wzrost ceny ON o 8% (przy pozostałych kosztach na stałym poziomie), aby usługodawca nie zarobił na transporcie absolutnie nic. Czy taki wzrost ceny jest nieprawdopodobny? Wystarczy, że olej napędowy w chwili podpisywania kontraktu będzie kosztował 5,20 zł za litr, a w momencie świadczenia przewozu – 5,62.

 

WYKORZYSTYWANIE KLAUZULI DO NADUŻYĆ

Klient może zaoszczędzić na klauzuli paliwowej, jeśli jest ona stosowana konsekwentnie. W sytuacji, gdy zleceniodawca bierze na siebie ryzyko związane ze wzrostem ceny paliwa, powinien też czerpać korzyści z jej spadku. W praktyce z kalkulacjami na korzyść klienta mamy jednak do czynienia niezwykle rzadko.

Najbardziej nieuczciwe jest jednak opieranie kalkulacji DAF na podstawie cen sprzed kilku lat. W takiej sytuacji do uzgodnionych cen musimy od razu doliczyć 10-15%.. Takie sformułowanie klauzuli paliwowej to wygodny sposób na zaniżenie ceny usługi podczas negocjacji, a potem stosowanie ceny rynkowej (lub wyższej niż rynkowa) w rozliczeniach.

 

JAK NIE DAĆ SIĘ OSZUKAĆ?

Wystarczy spojrzeć na stronę internetową operatora i zapisy na temat klauzuli czy korekty paliwowej albo DAF. Jeśli bazą do jej obliczania są dane historyczne – trzeba zaktualizować wycenę, którą dostaliśmy o klauzulę paliwową. W innym przypadku, może nas czekać przykra niespodzianka, gdy dostaniemy fakturę.

Czas dostawy LTL

Drogi Kliencie, szukasz oferty najlepszej dla swojej firmy. Wysyłasz zapytania, porównujesz i wybierasz, a na końcu okazuje się, że na mocy zapisów klauzuli paliwowej do ustalonej ceny musisz doliczyć 10-15%. Jak uniknąć takiej sytuacji?

Klauzula paliwowa (Diesel Adjustment Factor) to czynnik łączący cenę usług transportowych z poziomem kosztów paliwa. W przypadku Fineloga naliczana jest ona w następujący sposób. Stosujemy ją tylko w przypadku stałych, długoterminowych kontraktów – bazą powinna być cena paliwa z momentu wyceny bądź zawarcia kontraktu.

JAK TO DZIAŁA?

Klauzula paliwowa to zabezpieczenie dla firmy transportowej przed nagłym skokowym wzrostem kosztów działalności. W zależności od stopnia skomplikowania przewozu, koszty paliwa stanowią od 30% do 60% wszystkich kosztów (wraz ze wzrostem złożoności usługi transportowej, maleje udział paliwa w kosztach). W przewozach drobnicowych koszt paliwa nie będzie odgrywał aż takiej roli, jak w przypadku transportów całopojazdowych.

Jeśli dodamy do tego fakt, że przeciętne marże w branży transportowej są zaledwie kilkuprocentowe, łatwo zrozumiemy, jakie znaczenie dla branży TSL mają ceny oleju napędowego. Przeprowadźmy prostą kalkulację:

Załóżmy, że marża firmy transportowej wynosi 4%, a koszt paliwa stanowi 50% wszystkich jej kosztów. Wystarczy wzrost ceny ON o 8% (przy pozostałych kosztach na stałym poziomie), aby usługodawca nie zarobił na transporcie absolutnie nic. Czy taki wzrost ceny jest nieprawdopodobny? Wystarczy, że olej napędowy w chwili podpisywania kontraktu będzie kosztował 5,20 zł za litr, a w momencie świadczenia przewozu – 5,62.

 

WYKORZYSTYWANIE KLAUZULI DO NADUŻYĆ

Klient może zaoszczędzić na klauzuli paliwowej, jeśli jest ona stosowana konsekwentnie. W sytuacji, gdy zleceniodawca bierze na siebie ryzyko związane ze wzrostem ceny paliwa, powinien też czerpać korzyści z jej spadku. W praktyce z kalkulacjami na korzyść klienta mamy jednak do czynienia niezwykle rzadko.

Najbardziej nieuczciwe jest jednak opieranie kalkulacji DAF na podstawie cen sprzed kilku lat. W takiej sytuacji do uzgodnionych cen musimy od razu doliczyć 10-15%.. Takie sformułowanie klauzuli paliwowej to wygodny sposób na zaniżenie ceny usługi podczas negocjacji, a potem stosowanie ceny rynkowej (lub wyższej niż rynkowa) w rozliczeniach.

 

JAK NIE DAĆ SIĘ OSZUKAĆ?

Wystarczy spojrzeć na stronę internetową operatora i zapisy na temat klauzuli czy korekty paliwowej albo DAF. Jeśli bazą do jej obliczania są dane historyczne – trzeba zaktualizować wycenę, którą dostaliśmy o klauzulę paliwową. W innym przypadku, może nas czekać przykra niespodzianka, gdy dostaniemy fakturę.

Scroll to top