Blog

Napisał(a): Dariusz Wakuła, 2014-09-12

Klauzula paliwowa – jak nie dać się oszukać?

Klauzula paliwowa

Drogi Kliencie, szukasz oferty najlepszej dla swojej firmy. Wysyłasz zapytania, porównujesz i wybierasz, a na końcu okazuje się, że na mocy zapisów klauzuli paliwowej do ustalonej ceny musisz doliczyć 10-15%. Jak uniknąć takiej sytuacji?

Klauzula paliwowa (Diesel Adjustment Factor) to czynnik łączący cenę usług transportowych z poziomem kosztów paliwa. W przypadku Fineloga naliczana jest ona w następujący sposób. Stosujemy ją tylko w przypadku stałych, długoterminowych kontraktów – bazą powinna być cena paliwa z momentu wyceny bądź zawarcia kontraktu.

 

JAK TO DZIAŁA?

Klauzula paliwowa to zabezpieczenie dla firmy transportowej przed nagłym skokowym wzrostem kosztów działalności. W zależności od stopnia skomplikowania przewozu, koszty paliwa stanowią od 30% do 60% wszystkich kosztów (wraz ze wzrostem złożoności usługi transportowej, maleje udział paliwa w kosztach). W przewozach drobnicowych koszt paliwa nie będzie odgrywał aż takiej roli, jak w przypadku transportów całopojazdowych.

Jeśli dodamy do tego fakt, że przeciętne marże w branży transportowej są zaledwie kilkuprocentowe, łatwo zrozumiemy, jakie znaczenie dla branży TSL mają ceny oleju napędowego. Przeprowadźmy prostą kalkulację:

Załóżmy, że marża firmy transportowej wynosi 4%, a koszt paliwa stanowi 50% wszystkich jej kosztów. Wystarczy wzrost ceny ON o 8% (przy pozostałych kosztach na stałym poziomie), aby usługodawca nie zarobił na transporcie absolutnie nic. Czy taki wzrost ceny jest nieprawdopodobny? Wystarczy, że olej napędowy w chwili podpisywania kontraktu będzie kosztował 5,20 zł za litr, a w momencie świadczenia przewozu – 5,62.

 

WYKORZYSTYWANIE KLAUZULI DO NADUŻYĆ

Klient może zaoszczędzić na klauzuli paliwowej, jeśli jest ona stosowana konsekwentnie. W sytuacji, gdy zleceniodawca bierze na siebie ryzyko związane ze wzrostem ceny paliwa, powinien też czerpać korzyści z jej spadku. W praktyce z kalkulacjami na korzyść klienta mamy jednak do czynienia niezwykle rzadko.

Najbardziej nieuczciwe jest jednak opieranie kalkulacji DAF na podstawie cen sprzed kilku lat. W takiej sytuacji do uzgodnionych cen musimy od razu doliczyć 10-15%.. Takie sformułowanie klauzuli paliwowej to wygodny sposób na zaniżenie ceny usługi podczas negocjacji, a potem stosowanie ceny rynkowej (lub wyższej niż rynkowa) w rozliczeniach.

 

JAK NIE DAĆ SIĘ OSZUKAĆ?

Wystarczy spojrzeć na stronę internetową operatora i zapisy na temat klauzuli czy korekty paliwowej albo DAF. Jeśli bazą do jej obliczania są dane historyczne – trzeba zaktualizować wycenę, którą dostaliśmy o klauzulę paliwową. W innym przypadku, może nas czekać przykra niespodzianka, gdy dostaniemy fakturę. 

KOMENTARZE


Podobne wpisy

Transport z i do Francji – nowa szansa na sprawną i korzystną dystrybucję

2015-05-20

Czy warto zainteresować się eksportem do Francji ?
Francja jest uznawana za jeden z najbardziej uprzemysłowionych krajów na świecie. Przypisuje się jej piąte miejsce gospodarczej potęgi świata (po USA, Chinach, Japonii i Niemczech). Jest to również jeden z najważniejszych polskich partnerów handlowych. W 2014 roku Francja była na 4. miejscu wśród odbiorców polskiego exportu (po Niemczech, W. Brytanii i Czechach) oraz 5. partnerem wśród naszych dostawców (po Niemczech, Rosji, Chinach i Włochach).
czytaj cały wpis

Czas dostawy LTL

2015-05-20

Klienci często pytają nas, jak to możliwe, że firma obiektywnie mniejsza od globalnych graczy jest w stanie realizować dostawy szybciej, niż konkurencja. Kluczem do sukcesu jest eliminowanie niepotrzebnych “przystanków” na drodze przesyłki, oraz współpraca z lokalnymi Partnerami z wykorzystaniem zasady “win-win”.
czytaj cały wpis

Więcej