Blog

Napisał(a): Dariusz Wakuła, 2014-10-20

Waga obrachunkowa – czy wiesz  ile dokładnie zapłacisz  za przesyłkę?

Cena przewozu przesyłki drobnicowej uzależniona jest od odległości, jaką musi pokonać przesyłka, jej wagi  i objętości. O ile w przypadku pierwszej wartości, klienci zazwyczaj nie mają problemu z jej wyliczeniem, o tyle w przypadku dwóch pozostałych, nie jest to takie oczywiste.

Przy wycenie usług spedycji i przewozu stosuje się określenie tzw. wagi obrachunkowej (przeliczeniowej). Związane jest ono z ograniczoną ładownością i pojemnością samochodów ciężarowych. Firmy transportowe muszą więc brać pod uwagę zarówno wagę, jak i wielkość przewożonego  ładunku

DLACZEGO WAGA NIE WYSTARCZA?

Przyjmuje się, iż bazowa pojemność naczepy to 78 m³, a jej bazowa ładowność – 25 ton. Łatwo możemy wyliczyć, że na każdy 1 m³ pojemności przypada 320 kg ładowności. Jeśli średnia waga 1 m³ towaru będzie większa, auto będzie „przeładowane” i zgodnie z przepisami ruchu drogowego nie będzie mogło się poruszać W przypadku przesyłek o niestandardowych wymiarach czy niskiej wadze w stosunku do objętości, może pojawić się też inny problem. Jeśli oszacujemy koszty w oparciu o cennik „za kilogram ładunku”, wyliczona w ten sposób cena za usługę będzie bardzo niska.

Jeśli załadujemy 70 m³ styropianu, a cenę przesyłki skalkulujemy wg wagi brutto, to oczywiste jest, że otrzymamy bardzo niską wartość.  A przecież 70 cbm to cała naczepa! Aby uniknąć problemów i strat finansowych, każda przesyłka przyjęta do transportu musi posiadać pełne parametry logistyczne (waga i wymiary). Dopiero te informacje pozwolą na właściwą obsługę oraz poprawne skalkulowanie ceny.

JAK LICZYMY TO W FINELOG?

W naszej firmie stosujemy standardowo przeliczniki:

  • 1 m³ = min 300 kg,
  • 1 ldm = min 1750 kg (ldm=> metr ładowny),
  • 1 mb = min 400 kg dla przesyłek o długości przekraczającej 4,00 m.

CO OZNACZAJĄ POSZCZEGÓLNE KATEGORIE?

1 cbm lub 1 m³ to oczywiście jeden metr sześcienny towaru. Przelicznik ten stosujemy dla przesyłek małych i zazwyczaj lekkich. Wynika on z podziału ładowności środka transportu przez kubaturę przestrzeni ładunkowej.  Należy wiedzieć, że przesyłki podlegające przelicznikowi cbm powinny być piętrowalne (powinny pozwalać na ułożenie jednej na drugiej).

1 ldm to tzw. jeden metr ładowny. Oznacza to, że towar zajmuje miejsce na całej szerokości naczepy (2,4 m) i długości 1 m. Ten przelicznik stosujemy dla przesyłek bardzo dużych, np. w przypadku dużej maszyny o wymiarach ok. 2,4 m x 5 m, mówimy o 5 ldm.

1 mb to nic innego jak jeden metr bieżący. Przelicznik ten stosowany jest do przesyłek długich, ale o niewielkiej średnicy czy przekroju.  Ponieważ powierzchnia, jaką zajmuje taka przesyłka na naczepie, nie jest duża, koszty transportu w stosunku do całej naczepy nie odgrywają dużej roli, to problemy z taką przesyłką tkwią zupełnie gdzie indziej. Często są to przesyłki lekkie, ale długie. Znając jedynie kubaturę i wagę można błędnie oszacować, iż do przewiezienia  jest  przesyłka  o niewielkich gabarytach i wadze np. 50 kg. Pojawia się wtedy niebezpieczeństwo popełnienia kolejnego błędu, a mianowicie zaplanowanie  transportu małym autem dostawczym. Tymczasem na miejscu załadunku może się okazać, że przesyłka ma np. 6 m długości i konieczne jest podstawienie samochodu o odpowiednio długiej skrzyni ładunkowej. W takim przypadku nie dość, że koszty zmieniają się diametralnie, to w trybie natychmiastowym konieczne jest zorganizowanie kolejnego auta, co bezpośrednio może wywołać problemy we współpracy z klientem.

Coraz częściej stosujemy też parametr 1 m² lub miejsce paletowe. Dotyczy on przesyłek niepiętrowalnych (których duża waga uniemożliwia ułożenie ich na innych towarach, z drugiej strony są zbyt delikatne, by móc cokolwiek na nich położyć). 

Koszt jednego metra kwadratowego kalkulujemy dzieląc ładowności przez pole powierzchni skrzyni ładunkowej. Analogicznie jest w przypadku miejsca paletowego. Ładowność standardowej naczepy to 34 palety, wiec łatwo można stwierdzić, iż koszt przewozu 1 palety powinien równać się 1/34 kosztu całej naczepy. 

JAK UNIKNĄĆ DODATKOWYCH KOSZTÓW

  • Przede wszystkim należy zapoznać się z informacjami na temat wagi obrachunkowej stosowanej przez firmę, której planujemy zlecić transport (szczegóły na temat stosowanych przez przeliczników znajdą Państwo tutaj) – dzięki temu łatwo oszacujemy koszt przesyłki.
  • Warto też przekazać przewoźnikowi dokładne wymiary przesyłki, sama kubatura może okazać się myląca i skutkować np. podstawieniem zbyt małego samochodu.

KOMENTARZE


Podobne wpisy

Transport z i do Francji – nowa szansa na sprawną i korzystną dystrybucję

2015-05-20

Czy warto zainteresować się eksportem do Francji ?
Francja jest uznawana za jeden z najbardziej uprzemysłowionych krajów na świecie. Przypisuje się jej piąte miejsce gospodarczej potęgi świata (po USA, Chinach, Japonii i Niemczech). Jest to również jeden z najważniejszych polskich partnerów handlowych. W 2014 roku Francja była na 4. miejscu wśród odbiorców polskiego exportu (po Niemczech, W. Brytanii i Czechach) oraz 5. partnerem wśród naszych dostawców (po Niemczech, Rosji, Chinach i Włochach).
czytaj cały wpis

Czas dostawy LTL

2015-05-20

Klienci często pytają nas, jak to możliwe, że firma obiektywnie mniejsza od globalnych graczy jest w stanie realizować dostawy szybciej, niż konkurencja. Kluczem do sukcesu jest eliminowanie niepotrzebnych “przystanków” na drodze przesyłki, oraz współpraca z lokalnymi Partnerami z wykorzystaniem zasady “win-win”.
czytaj cały wpis

Więcej