Spadek czy wzrost obrotów - jak zakończy się ostatni kwartał 2014 roku dla branży TSL?
Czego możemy spodziewać się w tym kwartale w branży TSL? Czy czwarty kwartał roku to tradycyjnie czas wzrostu obrotów w branży TSL?
Owszem, od 24.12, aż do drugiego tygodnia stycznia czeka nas zastój, ale okres przedświątecznego szczytu paczkowego, rekompensuje zazwyczaj późniejsze spadki. Jak będzie w tym roku?
JAK ZMIENIA SIĘ POLSKI EKSPORT?
W najgorszej sytuacji znajduje się obecnie ta część branży TSL, która skupia swoją działalność na kierunku wschodnim. GUS szacuje, że w pierwszych trzech kwartałach tego roku eksport z Polski do Rosji spadł o 12,4%, zaś na Ukrainę – aż o 27,8%. W ostatnim kwartale raczej nie można spodziewać się odwrócenia tego trendu.
Mimo spadku obrotów ze Wschodem, polski eksport w ciągu całego 2014 roku powinien zwiększyć się o ok. 6%. Związane jest to z delikatnym wzrostem gospodarczym w naszym kraju i u naszych pozostałych sąsiadów.
JAKIE NASTROJE MAJĄ KONSUMENCI?
Obiecujące informacje napływają też do nas zza oceanu. IBM szacuje, że w tym roku czarny piątek (czyli dzień tuż po amerykańskim Święcie Dziękczynienia, będący symbolicznym rozpoczęciem sezonu zakupów bożonarodzeniowych) przyniósł wyniki lepsze od ubiegłorocznych o niemal 9,5%.
Dlaczego warto zwrócić na to uwagę?
Czarny piątek uważany jest za świetny wskaźnik nastrojów konsumentów. W ostatecznym rozrachunku to ich decyzje zakupowe napędzają gospodarkę i sprawiają, że firmy zajmujące się transportem, spedycją i logistyką mają co robić. Jeśli europejscy klienci podzielą nastroje konsumentów zza oceanu, możemy być spokojni o wzrost obrotów branży TSL.
JAKI WPŁYW NA BRANŻĘ MA TRANSPORT DROBNICOWY?
Na wzrost drobnicy w ostatnich latach wpływ mają dwa czynniki. Z jednej strony wiąże się on ze znikającymi ograniczeniami. Realizacja przewozu na linii Warszawa-Łódź nie różni się w sposób zasadniczy od transportu na trasie z Warszawy do Madrytu.
Wzrost drobnicy stymulują też sami konsumenci, którzy w coraz bardziej zglobalizowanym i lepiej skomunikowanym świecie nie chcą czekać na zagraniczny produkt tygodniami. Szybka i elastyczna dostawa staje się jednym z ważniejszych źródeł przewagi konkurencyjnej we współczesnej gospodarce.
JAKIE NASTROJE MA POLSKA BRANŻA TSL?
W przedsiębiorstwach zajmujących się transportem, spedycją i logistyką nastroje poprawia znaczące obniżenie cen ropy w ostatnich miesiącach. Obniża to nasze koszty działania i podnosi marże, które przez dłuższy czas były naprawdę minimalne.
Żeby nie być gołosłownym, podam przykład. Dla przedsiębiorstwa zajmującego się tylko transportem koszty transportu stanowią ok. 40% wszystkich kosztów. Jeśli więc cena paliwa spadnie o 5%, firma taka może zwiększyć swoją marżę o 2%. Dla wielu przedsiębiorstw oznacza to nawet jej podwojenie!
Podsumowując, obroty w ostatnim kwartale tego roku powinny sprawić, że z nadzieją spojrzymy na nadchodzący 2015 rok.