TSL barometr branzy

Spadek czy wzrost obrotów – jak zakończy się ostatni kwartał 2014 roku dla branży TSL?

Spadek czy wzrost obrotów - jak zakończy się ostatni kwartał 2014 roku dla branży TSL?

Czego możemy spodziewać się w tym kwartale w branży TSL? Czy czwarty kwartał roku to tradycyjnie czas wzrostu obrotów w branży TSL?

Owszem, od 24.12, aż do drugiego tygodnia stycznia czeka nas zastój, ale okres przedświątecznego szczytu paczkowego, rekompensuje zazwyczaj późniejsze spadki. Jak będzie w tym roku?

JAK ZMIENIA SIĘ POLSKI EKSPORT?

W najgorszej sytuacji znajduje się obecnie ta część branży TSL, która skupia swoją działalność na kierunku wschodnim. GUS szacuje, że w pierwszych trzech kwartałach tego roku eksport z Polski do Rosji spadł o 12,4%, zaś na Ukrainę – aż o 27,8%. W ostatnim kwartale raczej nie można spodziewać się odwrócenia tego trendu.

Mimo spadku obrotów ze Wschodem, polski eksport w  ciągu całego 2014 roku powinien zwiększyć się o ok. 6%. Związane jest to z delikatnym wzrostem gospodarczym w naszym kraju i u naszych pozostałych sąsiadów.

JAKIE NASTROJE MAJĄ KONSUMENCI?

Obiecujące informacje napływają też do nas zza oceanu. IBM szacuje, że w tym roku czarny piątek (czyli dzień tuż po amerykańskim Święcie Dziękczynienia, będący symbolicznym rozpoczęciem sezonu zakupów bożonarodzeniowych) przyniósł wyniki lepsze od ubiegłorocznych o niemal 9,5%.

Dlaczego warto zwrócić na to uwagę?

Czarny piątek uważany jest za świetny wskaźnik nastrojów konsumentów. W ostatecznym rozrachunku to ich decyzje zakupowe napędzają gospodarkę i sprawiają, że firmy zajmujące się transportem, spedycją i logistyką mają co robić. Jeśli europejscy klienci  podzielą nastroje konsumentów zza oceanu, możemy być spokojni o wzrost obrotów branży TSL.

JAKI WPŁYW NA BRANŻĘ MA TRANSPORT DROBNICOWY?

Na wzrost drobnicy w ostatnich latach wpływ mają dwa czynniki. Z jednej strony wiąże się on ze  znikającymi ograniczeniami. Realizacja przewozu na linii Warszawa-Łódź nie różni się w sposób zasadniczy od transportu na trasie z Warszawy do Madrytu.

Wzrost drobnicy stymulują też sami konsumenci, którzy w coraz bardziej zglobalizowanym i lepiej skomunikowanym świecie nie chcą czekać na zagraniczny produkt tygodniami. Szybka i elastyczna dostawa staje się jednym z ważniejszych źródeł przewagi konkurencyjnej we współczesnej gospodarce.

JAKIE NASTROJE MA POLSKA BRANŻA TSL?

W przedsiębiorstwach zajmujących się transportem, spedycją i logistyką nastroje poprawia znaczące obniżenie cen ropy w ostatnich miesiącach. Obniża to nasze koszty działania i podnosi marże, które przez dłuższy czas były naprawdę minimalne.

Żeby nie być gołosłownym, podam przykład. Dla przedsiębiorstwa zajmującego się tylko transportem koszty transportu stanowią ok. 40% wszystkich kosztów. Jeśli więc cena paliwa spadnie o 5%, firma taka może zwiększyć swoją marżę o 2%. Dla wielu przedsiębiorstw oznacza to nawet jej podwojenie!

Podsumowując, obroty w ostatnim kwartale tego roku powinny sprawić, że z nadzieją spojrzymy na nadchodzący 2015 rok.

Scroll to top