Waga obrachunkowa – czy wiesz ile dokładnie zapłacisz za przesyłkę?
Cena przewozu przesyłki drobnicowej uzależniona jest od odległości, jaką musi pokonać przesyłka, jej wagi i objętości. O ile w przypadku pierwszej wartości, klienci zazwyczaj nie mają problemu z jej wyliczeniem, o tyle w przypadku dwóch pozostałych, nie jest to takie oczywiste.
Przy wycenie usług spedycji i przewozu stosuje się określenie tzw. wagi obrachunkowej (przeliczeniowej). Związane jest ono z ograniczoną ładownością i pojemnością samochodów ciężarowych. Firmy transportowe muszą więc brać pod uwagę zarówno wagę, jak i wielkość przewożonego ładunku
DLACZEGO WAGA NIE WYSTARCZA?
Przyjmuje się, iż bazowa pojemność naczepy to 78 m³, a jej bazowa ładowność – 25 ton. Łatwo możemy wyliczyć, że na każdy 1 m³ pojemności przypada 320 kg ładowności. Jeśli średnia waga 1 m³ towaru będzie większa, auto będzie „przeładowane” i zgodnie z przepisami ruchu drogowego nie będzie mogło się poruszać W przypadku przesyłek o niestandardowych wymiarach czy niskiej wadze w stosunku do objętości, może pojawić się też inny problem. Jeśli oszacujemy koszty w oparciu o cennik „za kilogram ładunku”, wyliczona w ten sposób cena za usługę będzie bardzo niska.
Jeśli załadujemy 70 m³ styropianu, a cenę przesyłki skalkulujemy wg wagi brutto, to oczywiste jest, że otrzymamy bardzo niską wartość. A przecież 70 cbm to cała naczepa! Aby uniknąć problemów i strat finansowych, każda przesyłka przyjęta do transportu musi posiadać pełne parametry logistyczne (waga i wymiary). Dopiero te informacje pozwolą na właściwą obsługę oraz poprawne skalkulowanie ceny.
JAK LICZYMY TO W FINELOG?
W naszej firmie stosujemy standardowo przeliczniki:
- 1 m³ = min 300 kg,
- 1 ldm = min 1750 kg (ldm=> metr ładowny),
- 1 mb = min 400 kg dla przesyłek o długości przekraczającej 4,00 m.
CO OZNACZAJĄ POSZCZEGÓLNE KATEGORIE?
1 cbm lub 1 m³ to oczywiście jeden metr sześcienny towaru. Przelicznik ten stosujemy dla przesyłek małych i zazwyczaj lekkich. Wynika on z podziału ładowności środka transportu przez kubaturę przestrzeni ładunkowej. Należy wiedzieć, że przesyłki podlegające przelicznikowi cbm powinny być piętrowalne (powinny pozwalać na ułożenie jednej na drugiej).
1 ldm to tzw. jeden metr ładowny. Oznacza to, że towar zajmuje miejsce na całej szerokości naczepy (2,4 m) i długości 1 m. Ten przelicznik stosujemy dla przesyłek bardzo dużych, np. w przypadku dużej maszyny o wymiarach ok. 2,4 m x 5 m, mówimy o 5 ldm.
1 mb to nic innego jak jeden metr bieżący. Przelicznik ten stosowany jest do przesyłek długich, ale o niewielkiej średnicy czy przekroju. Ponieważ powierzchnia, jaką zajmuje taka przesyłka na naczepie, nie jest duża, koszty transportu w stosunku do całej naczepy nie odgrywają dużej roli, to problemy z taką przesyłką tkwią zupełnie gdzie indziej. Często są to przesyłki lekkie, ale długie. Znając jedynie kubaturę i wagę można błędnie oszacować, iż do przewiezienia jest przesyłka o niewielkich gabarytach i wadze np. 50 kg. Pojawia się wtedy niebezpieczeństwo popełnienia kolejnego błędu, a mianowicie zaplanowanie transportu małym autem dostawczym. Tymczasem na miejscu załadunku może się okazać, że przesyłka ma np. 6 m długości i konieczne jest podstawienie samochodu o odpowiednio długiej skrzyni ładunkowej. W takim przypadku nie dość, że koszty zmieniają się diametralnie, to w trybie natychmiastowym konieczne jest zorganizowanie kolejnego auta, co bezpośrednio może wywołać problemy we współpracy z klientem.
Coraz częściej stosujemy też parametr 1 m² lub miejsce paletowe. Dotyczy on przesyłek niepiętrowalnych (których duża waga uniemożliwia ułożenie ich na innych towarach, z drugiej strony są zbyt delikatne, by móc cokolwiek na nich położyć).
Koszt jednego metra kwadratowego kalkulujemy dzieląc ładowności przez pole powierzchni skrzyni ładunkowej. Analogicznie jest w przypadku miejsca paletowego. Ładowność standardowej naczepy to 34 palety, wiec łatwo można stwierdzić, iż koszt przewozu 1 palety powinien równać się 1/34 kosztu całej naczepy.
JAK UNIKNĄĆ DODATKOWYCH KOSZTÓW
- Przede wszystkim należy zapoznać się z informacjami na temat wagi obrachunkowej stosowanej przez firmę, której planujemy zlecić transport (szczegóły na temat stosowanych przez przeliczników znajdą Państwo tutaj) – dzięki temu łatwo oszacujemy koszt przesyłki.
- Warto też przekazać przewoźnikowi dokładne wymiary przesyłki, sama kubatura może okazać się myląca i skutkować np. podstawieniem zbyt małego samochodu.