Blog

Napisał(a): Dariusz Wakuła, 2015-02-20

Czy stać nas na tanie produkty logistyczne?

Każda osoba zajmująca się logistyką dąży do ograniczania kosztów – to naturalne. Często zdarza się jednak, że w pogoni za najniższą ceną pozwalamy sobie na niegospodarność, która słono nas kosztuje. Gdzie ukryte są prawdziwe oszczędności?

Oszczędność w logistyce

CENA CZYNI CUDA

Poszukiwanie usługodawcy ogranicza się przeważnie do wybrania najtańszej oferty. Do pewnego stopnia jest to zrozumiałe. Zlecamy niektóre działania na zewnątrz, bo ktoś jest je w stanie wykonać taniej niż my sami. To, co nas ostatecznie interesuje, to wykonanie zlecanej czynności i jak najniższa cena. Ale tego typu outsourcing dotyczy przeważnie niezbyt skomplikowanych czynności (proste sprzątanie biura, malowanie ścian itp.). 

Istnieje jeszcze jeden typ outsourcingu – przekazanie pewnych czynności zewnętrznemu partnerowi dlatego, że lepiej zna się on na rzeczy. W ten sposób patrzeć należy na zatrudnianie zewnętrznej firmy księgowej czy kancelarii prawniczej. W tych przypadkach nie wybieramy  oferty o najniższej cenie, ale taką, która w długim okresie generuje najniższe koszty.

NIŻSZA CENA CZY NIŻSZY KOSZT?

Co z tego, że zaoszczędzimy kilkaset złotych na prawniku konstruującym dla nas kontrakt, jeśli wskutek niekorzystnych dla nas zapisów umownych, stracimy potem dziesiątki albo i setki tysięcy euro. Albo co z tego, że wybierzemy usługi tańszego księgowego, jeśli po jakimś czasie z powodu jego niedopatrzenia będziemy musieli te pieniądze z nawiązką oddać fiskusowi.

Cena usługi i nasz koszt z nią związany, to nie to samo. W logistyce w kalkulacji naszych kosztów powinniśmy uwzględniać straty wywołane nieoptymalną organizacją łańcucha dostaw.

Mówiąc obrazowo – zdarza się nam tak zaciekle walczyć o kilkuprocentową obniżkę ceny za kurs pojedynczego samochodu, że nie starcza nam już sił na dobrą organizację transportów, która potencjalnie mogłaby obniżyć koszty o 30%.

Warto więc zapamiętać: Najniższa cena jednostkowa usługi nie oznacza, że optymalizujemy koszty logistyczne. Niby nic nowego, ale kiedy przychodzi do codziennej pracy, okazuje się, że często nie stosujemy tej wiedzy w praktyce.

CO ZROBIĆ BY OPTYMALIZOWAĆ KOSZTY LOGISTYCZNE?

Wystarczy zacząć od czterech kroków, choć ostrzegam, nie są one tak łatwe, jak może się na pierwszy rzut oka wydawać:

  • ZNAJDŹ CZAS – wygospodaruj wśród pilnych zadań czas na spokojną analizę swojego łańcucha dostaw,
  • PAMIĘTAJ, ŻE LOGISTYKA TO NIE DROBNOSTKA – wielu z nas wydaje się, że mówimy tu o prostych usługach, w których zarządzanie polega na pilnowaniu, żeby nie pojawiały się nowe koszty. Logistyka to coś więcej,
  • PRZEŁAM DUMĘ – w usługach konsultingowych jednym z głównych problemów jest przyznanie się przed samym sobą, że ktoś może rozwiązać lepiej problem, nad którym pracuję. Warto jednak otworzyć się na zdanie innych,
  • UWIERZ W „WIN-WIN” – nie tylko w Japonii można robić pieniądze dając też zarobić innym. Dopóki nasza mentalność będzie inna, dopóty będziemy kłócić się o tysiące, tracąc miliony.

Nie jest łatwo zatrzymać się i jeszcze raz, razem z ekspertem przyjrzeć się swojemu łańcuchowi dostaw. Warto jednak podjąć ten wysiłek, bo nagrodą za niego mogą być poważne oszczędności.

Nie wiedzą Państwo od czego zacząć? Zachęcamy do wypełnienie formularza, a odezwiemy się i podpowiemy, jak to zrobić.

KOMENTARZE


Podobne wpisy

Transport z i do Francji – nowa szansa na sprawną i korzystną dystrybucję

2015-05-20

Czy warto zainteresować się eksportem do Francji ?
Francja jest uznawana za jeden z najbardziej uprzemysłowionych krajów na świecie. Przypisuje się jej piąte miejsce gospodarczej potęgi świata (po USA, Chinach, Japonii i Niemczech). Jest to również jeden z najważniejszych polskich partnerów handlowych. W 2014 roku Francja była na 4. miejscu wśród odbiorców polskiego exportu (po Niemczech, W. Brytanii i Czechach) oraz 5. partnerem wśród naszych dostawców (po Niemczech, Rosji, Chinach i Włochach).
czytaj cały wpis

Czas dostawy LTL

2015-05-20

Klienci często pytają nas, jak to możliwe, że firma obiektywnie mniejsza od globalnych graczy jest w stanie realizować dostawy szybciej, niż konkurencja. Kluczem do sukcesu jest eliminowanie niepotrzebnych “przystanków” na drodze przesyłki, oraz współpraca z lokalnymi Partnerami z wykorzystaniem zasady “win-win”.
czytaj cały wpis

Więcej